Informatie

Wielen & Velgen

 

Wielen

Wielen zijn één van de belangrijkste onderdelen van de footbike, dus besteden we extra veel aandacht aan dit gebied. Footbikenaven hebben specifieke kenmerken, zoals de naafhoogte. Wij produceren onze eigen naven in verschillende ontwerpen voor verschillende toepassingen. Wij streven naar het bereiken van de beste kwaliteit door constante ontwikkeling. We gebruiken meestal de 65 mm versmalde naven, die het reflectiegebied vergroten (waardoor de totale breedte van het frame afneemt) en zo voorkomen dat de enkel het frame van de footbike raakt.

 

  

KOSTKA Naven

Het ontwerp van de KOSTKA naven is ontwikkeld met een focus op hoge functionaliteit en eenvoudig onderhoud. De zwevende set industriële lagers garandeert hun permanente precieze voorspanning, dus het is niet nodig om ingewikkelde aanpassingen aan de naaf uit te voeren. Eenvoudige verwijdering van de naafstaart maakt eenvoudig onderhoud mogelijk. Het inwendige deel van de KOSTKA naven bevat geen schroefdraad of andere spanningsconcentrators, waardoor de naven veel duurzamer zijn en bestand zijn tegen breuken door vermoeidheid. We gebruiken een aluminiumlegering met een hoge sterkte om de CNC bewerkte KOSTKA naven te produceren.

 

  

Flens Constructie

Flensnaven zijn ontworpen voor gebogen tanden. Versterkte flensbreedte zorgt voor betere klemkracht. Naven worden geproduceerd in verschillende hoogtes.

 

Naam Naaf hoogte (mm) Aantal spaken As (mm)
HK 6524 F 65 24 9/5
HK 6520 F 65 20 9/5
HK 1024 F 100 24 9/5
HK 1020 F 100 20 9/5

 

 

 

Radiale Constructie

Om volledig voordeel te halen uit de rechte spaken, hebben we een radiale constructie voor rechte spaken ontwikkeld. We hebben ook de spaak versterkt, waardoor deze meer druk kan verdragen. In geval van spaakdefecten, kan het gemakkelijk worden verwijderd zonder speciaal gereedschap, omdat de naafstaarten niet van schroefdraad zijn voorzien, maar alleen op de O-ring zijn bevestigd. Vergeleken met de gebogen spaken zijn rechte spaken steviger op de plek waar ze bevestigd zijn. De rechte spaak heeft een betere stijfheid en biedt ook betere rijeigenschappen.

 

Naam Naaf hoogte (mm) Aantal spaken As (mm)
HK 6524 R 65 24 9/5
HK 6520 R 65 20 9/5
HK 1024 R 100 24 9/5
HK 1020 R 100 20 9/5

 

 

Disc Constructie

Naven met schijfconstructie zijn aangepast om de schijf te bevestigen. Ze zijn uitgerust met hogere flenzen (voor meer stevigheid). Ook worden ze geproduceerd in een speciale versmalde breedtegraad van 80 mm.

 

Naam Naaf hoogte (mm) Aantal spaken As (mm)
HK 6524 D 80 24 9/5
HK 6520 D 100 24 9/5
HK 1024 D 100 32 9/5 of 12 vast
HK 1020 D 150 32 9/5 of 12 vast

 

Lagers

We gebruiken verschillende lager types. De individuele lagers zijn voorzien van labels, zie de onderstaande tabel. We gebruiken meestal zeer goede Japanse NTN lagers. Het lager type is gemarkeerd met de laatste letter op de hub.

 

Aanwijzing Type
B Standaard kogellager
S NTN Japan kogellager
H Hybride keramische kogellager
C Volledig keramisch kogellager

 

 

Industriële kogellagers (B)
Industriële kogellager met volledig kunststof deksel en lage rolweerstand.

NTN Japan (S)
Het LLU-5K lager van de Japanse fabrikant NTN is zeer betrouwbaar en biedt een lange levensduur zonder frequent onderhoud. De kunststof afdichting met lage weerstand biedt maximale bescherming tegen vuil. Het lager is gevuld met speciale olie.

Hybride keramiek (H)
Semi-keramische lagers met binnen en buitenring van lagerstaal. De ballen zijn gemaakt van keramiek en verminderen de wrijving tussen de bal en de ringen. Lagers zijn aan beide zijden bedekt, zodat ze goed beschermd zijn tegen vuil en vocht. Dit is een uitstekend compromis tussen onderhoud en lage rolweerstand.

Volledig keramisch (C)
De volledig keramische versie van ZrO2 biedt minimale weerstand en hoge slijtvastheid. De uitstekende glij-eigenschappen zijn ontworpen voor de meest veeleisende gebruikers. De peiling heeft geen volledige dekking en vereist daarom meer frequent onderhoud.

 

 

Velgen

Voor onze footbikes gebruiken we alleen hoogwaardige velgen van de Tsjechische fabrikant Remerx.

RMX 21
Model met betrouwbaar ontwerp voor dagelijks gebruik.

RMX 2021
Velg met schuine rand voor een betere hoekige zitting van de spaaknippels. Elegant uiterlijk en hogere stabiliteit.

DRAGON
Uitstekende dubbelwandige velg. De velg is uitgerust met een SCR (versterkte velgwand) en een GBS (gedraaid remoppervlak) systeem dat de remprestaties verhoogt.

BETTER
Zeer duurzame dubbelwandige velg met verhoogde duurzaamheid. Het is uitgerust met het GBS (gedraaid remoppervlak) systeem dat de remprestaties verhoogt, en met klinknagels aan het nippelgat, wat voor meer sterkte zorgt.

RIO
Dubbelwandige velg met beperkt gewicht en versterkte achterkant voor schijfremmen. Het is uitgerust met klinknagels aan het gat in de spaaknippel, wat zorgt voor meer sterkte.

ALCYON
Dubbelwandige velg voor racedoeleinden, gemaakt van speciale aluminiumlegering. Lichtgewicht model met buitengewone dynamische eigenschappen.

RTX
Dubbelwandige tubeluchtbandvelg met massieve geklonken rib.

CARBON 50
Carbon velg, 50 mm hoog.

RDX
Dubbelwandige velg met versterkte achterkant voor schijfremmen.

 

 

Spaken

 

 

We gebruiken Sapim spaken voor draadspaken. Sapim is een Belgisch bedrijf dat al meer dan 90 jaar draden en spreeknippels van de hoogste kwaliteit produceert. Omdat het zich richt op het voldoen aan de behoeften en wensen van zijn klanten, zowel professionals of amateurs, biedt Sapim alleen de best ontworpen producten die aan elke vereisten voldoen.

De wielen van de KOSTKA footbikes zijn voorzien van tanden van hoge kwaliteit en voorzien van spaaknippels gemaakt met up-to-date technologie, van hoogwaardige materialen met de beste eigenschappen - zoals roestvrij staal of austenitisch staal. Dit zorgt ervoor dat de draadspaken en wielen langer meegaan, en verbetert de veiligheid tijdens het rijden. In het geval van sommige footbikes gebruiken we ook lichte of platte draden. Sommige modellen kunnen ook een zwarte oppervlakteafwerking hebben.